Zamalowywanie figur¶
Do zamalowywania wnętrza rysowanej figury potrzebne jest ustalenie koloru zamalowania za pomocą jednej z funkcji fillcolor()
lub color()
.
Przed rozpoczęciem rysowania figury, która ma być zamalowana, wywołujemy funkcję begin_fill()
oznaczającą początek zamalowywania, a po zakończeniu rysowania funkcję end_fill()
.
Zwróć uwagę na prawidłową wielkość wcięcia przed wywołaniem funkcji begin_fill()
i end_fill()
, powinna być dla obu funkcji taka sama.
Rysowanie zamalowanych figur¶
Przypuśćmy, że chcemy narysować kwadrat, który ma wnętrze zamalowane kolorem zielonym. Do definicji kwadratu należy dodać ustalenia dotyczące koloru, a cały kod ująć w funkcje
begin_fill()
i end_fill()
.
pencolor("black")
fillcolor("green")
begin_fill()
for i in range(4):
fd(100); lt(90)
end_fill()
lub
color("black","green")
begin_fill()
for i in range(4):
fd(100); lt(90)
end_fill()
Ćwiczenie 1¶
Poniżej fragment kodu rysującego zamalowany na czerwono pięciokąt.
Możesz sprawdzić, jak wygląda ten sam pięciokąt zamalowany innym kolorem. Zwróć uwagę, jak zmienia się kolor żółwia przy zmianie koloru pisaka i koloru zamalowywania.
Ćwiczenie 2¶
Po uruchomieniu poniższego kodu powstanie rysunek domku. Obejrzyj go, następnie dopisz polecenia, dzięki którym domek będzie miał kwadratowe okienko zamalowane na niebiesko. Pamiętaj o podnoszeniu i opuszczaniu pisaka.
Ćwiczenie 3¶
Po uruchomieniu poniższego kodu powstanie rysunek trzech okręgów. Spróbuj zmodyfikować go w taki sposób, by otrzymać zamalowane na żółto pawie oczko.