Nie tylko figury

Zastanówmy się, w jaki sposób można wykorzystać instrukcję iteracji do tworzenia różnych rysunków. Zacznijmy od narysowania kwadratu.

for i in range(4):
    fd(80); lt(90)

Spróbujmy zamiast odcinka o długości 80 narysować łamaną. W zależności od rodzaju łamanej możemy otrzymać rysunki różniące się bardzo od wyjściowego kwadratu.

Modyfikujemy kwadrat

Ćwiczenie 1

Poniższy kod spowoduje narysowanie kwadratu. Jedna z linijek została poprzedzona znakiem # oznaczającym komentarz. Usuń ten znak. Jaką figurę otrzymałeś? Jak to wyjaśnić?

Ćwiczenie 2

Część linijek została poprzedzona znakiem # oznaczającym komentarz. Usuń ten znak. Jaką figurę otrzymałeś? Jak to wyjaśnić?

Spróbuj zdefiniować inne łamane, zamiast odcinka tworzącego bok kwadratu.

Rysujemy gwiazdki

Ćwiczenie 3

Naszym zadaniem jest narysowanie trójramiennej gwiazdki:

Układ pięciu strzałek

Zmodyfikuj kod tworzący trójkąt równoboczny tak, by otrzymać gwiazdkę.


Zastanówmy się teraz, jak wyliczać kąty, o które obraca się żółw rysując jeżyki.

Jeżyki

Powyżej dwa przykładowe jeżyki złożone z 4 i 5 odcinków.

    Q-9: O jaki kąt powinien obrócić się żółw przy rysowaniu czterech odcinków o wspólnym początku tworzących krzyżyk:
  • (A) 45
  • Przy takim obrocie między dwoma odcinkami powstanie większy kąt od pozostałych.
  • (B) 60
  • Przy takim obrocie między dwoma odcinkami powstanie większy kąt od pozostałych.
  • (C) 90
  • OK.
  • (D) 95
  • Przy takim obrocie między dwoma odcinkami powstanie mniejszy kąt od pozostałych.
    Q-10: Które polecenie wykorzystamy do narysowania pięcioramiennego jeżyka?
  • (A) rt(72)
  • OK.
  • (B) rt(60)
  • Powstanie 6 ramion.
  • (C) lt(72)
  • OK.
  • (D) rt(360/5)
  • OK, żółw sam może policzyc prawidłowy kąt obrotu.
  • (E) lt(71)
  • Przy takim obrocie między dwoma odcinkami powstanie większy kąt od pozostałych.

Ćwiczenie 4

Rysujemy pięcioramiennego jeżyka złożoną z równomiernie rozmieszczonych odcinków.

Zmień kod w taki sposób, by otrzymać jeżyki o 4, 6, 12 ramionach.

| Back to top